FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY
Eliáš, oratorium op. 70
Nicola PROKSCH | Vdova
Václava KREJČÍ HOUSKOVÁ | Královna
Petr NEKORANEC | Abdiáš, Achab
Lukáš BAŘÁK | Eliáš
ČESKÝ FILHARMONICKÝ SBOR BRNO
Petr FIALA | sbormistr
SYMFONICKÝ ORCHESTR HL. M. PRAHY FOK
Petr ALTRICHTER | dirigent
Orchestr FOK plní sny! A to nejen svým posluchačům, ale také svým dirigentům. Petr Altrichter například už dlouho touží provést ve Smetanově síni velebné oratorium Eliáš skladatele Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. V prosinci 2021 dojde sen naplnění, včetně snové pěvecké sestavy, kterou tvoří Nicola Proksch, Václava Krejčí Housková, Petr Nekoranec a Lukáš Bařák v roli Eliáše. Starozákonní lid pak svými hlasy rozezvučí Český filharmonický sbor Brno. Doufejme, že toto veledílo bude plnit svou roli i mimo Obecní dům. Jedna jeho část je totiž úspěšnou modlitbou za vodu, které je nám třeba stejně jako dávným Israelitům.
konec koncertu ve 21.50 hod.
koncert s přestávkou
ceny vstupenek 400, 560, 660, 800,- Kč
Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury.
Eliáš 8. 12. 1936
V nadpisu se u letopočtu 1936 nejedná o chybu. Tento koncert na den přesně před 85 lety skutečně proběhl v zaplněné Smetanově síni. Řídil ho tehdy dirigent a skladatel Erich Wachtel, žák Alexandra Zemlinského, který byl ve své době významnou postavou pražského, zejména německého, hudebního života. Koncert organizoval Svaz židovských zpěváckých spolků v ČSR, a proto zde s Orchestrem F. O. K. účinkovala dvě židovská pěvecká sdružení z Prahy (sbormistr Erich Wachtel) a z Teplic (sbormistr Karl Fischer). Varhanním sólistou byl slavný virtuos Bedřich Wiedermann a z pěveckých sólistů byla ve většině recenzí oceňována především altistka často hostující v Národním divadle Heda Grab.
Koncert byl unikátní především jazykovým provedením. Eliáš byl zpíván v hebrejském překladu, pod kterým je podepsán dirigent koncertu. V recenzi koncertu v Národních listech čteme vtipný komentář: „Zpíváno bylo na text hebrejský, takže i v tom směru zachoval koncert jednotný řád. Mělo to ovšem tu nevýhodu, že sotva asi více než 1 % účinkujících rozumělo tomu, co zpívá. A v posluchačstvu jistě nebylo lépe.“
Všechny recenze píší o pečlivém nastudování dirigentem, který ostatně řídil Orchestr F. O. K. ve Smetanově síni už 2. dubna 1935 na koncertě, jenž se tehdy týkal tentokrát dvou židovských autorů Ernesta Blocha a Daria Milhauda.
85. výročí tohoto koncertu je však důležité i pro dnešní chápání historie FOKu. Je užitečné připomenout, že archiv tělesa shořel v bytě archiváře a prvního hobojisty Josefa Shejbala po zásahu pumou při americkém náletu na Prahu 14. února 1945. Proto prvních jedenáct let orchestru je zahaleno hustou mlhou, z které donedávna vystupoval pouze koncert 25. března 1936 pod vedením pozdějšího šéfdirigenta Václava Smetáčka a několik dalších méně významných koncertů, přičemž svědectví o nich bylo získáno většinou od posluchačů nebo tehdejších hudebníků. Již oba koncerty řízené Erichem Wachtelem naznačují, že Orchestr F. O. K. byl schopný velkých úkolů už od svého založení a nemusel se k nim vyvíjet postupně, jak se donedávna soudilo.
Jiří Hannsmann