
Tomáš Netopil se stane od sezóny 2025/2026 šéfdirigentem a hudebním ředitelem Pražských symfoniků. V letech 2009–2012 byl šéfdirigentem Opery Národního divadla. V letech 2013–2023 byl generálním hudebním ředitelem Aalto Musik Theater a Philharmonie Essen. V letech 2018–2024 byl hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie.
V této sezóně Tomáš Netopil nastudoval trojici Mozartových oper: La Clemenza di Tito ve Velkém divadle v Ženevě, Kouzelná flétna v Novém národním divadle v Tokiu a Don Giovanni v Opeře v Kolíně nad Rýnem. V přímém televizním přenosu řídil novoroční koncert České filharmonie v pražském Rudolfinu. Širokou škálu symfonického repertoáru představí při svých angažmá u filharmonií v Oslu, Antverpách, Kuopiu a u Symfonického orchestru Sydney, Hong Kong Sinfonietty, Accademia Nazionale di Santa Cecilia atd. V letošní sezóně ho rovněž čeká návrat k L’Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo a debut s Orchestre National des Pays de la Loire. Na úspěšnou spolupráci naváže i s legendárním Concentus Musicus Wien; tentokrát potěší publikum festivalu Pražské jaro Mozartovým Requiem.
Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se kromě řady inscenací v Aalto Musiktheater Essen řadí jeho časté účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech, Vídeňské státní opeře, Nizozemské opeře nebo ve Velkém divadle v Ženevě.
Na koncertních pódiích se Tomáš Netopil představil v čele mnoha renomovaných orchestrů, kromě Essenské a České filharmonie a Pražských symfoniků jsou to např. Orchestre National de France, Vídeňští symfonikové, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, BBC Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, orchestr curyšské Tonhalle, Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Orchestra RAI Torino.
Tomáš Netopil je uměleckým ředitelem mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž, kterou založil v roce 2018.
Tomáš Netopil studoval hru na housle na konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži a dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Dále ve studiích pokračoval na Královské Akademii ve Stockholmu a na letní hudební škole v americkém Aspenu, kde v roce 2003 a 2004 získal hlavní cenu Americké dirigentské Akademie a kam se pravidelně vrací jako hostující dirigent. V roce 2002 zvítězil na dirigentské soutěži Sira George Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem. Jeho nejnovější nahrávka Smetanových operních árií se sólistou Pavlem Černochem a Českou filharmonií byla nominována na cenu Anděl 2024.